Emma i Skåne. Del 1.

Förra veckan satte jag mig på ett tåg och gav mig iväg söderut. Till Linda som gör sitt examensarbete i Landskrona. Detta möttes jag av när jag kom fram sent på kvällen. Fy bubblan va mysigt!

Dagen därpå gick vi upp tidigt i ottan och gav oss iväg till Haldex. Där fick jag träffa Lindas testrobot Agda, kika på produktionen och intervjua en äkta skånsk kvalitetsingenjör. På vägen dit passerade vi detta spiddekaugebageri. Charmigt värre.

Då den stora jakten på spettekaka misslyckades så det fick bli prinsesstårta istället, men det är ju å andra sidan inte fy skam det heller.

Linda gav mig en guidetur i Landskrona. Den inkluderade bland annat på sällsynta varningsskyltar.

Gulliga och färgglada hus.

Selma Lagerlöf. Kvinnan som uppfann tjugolappen.

Det här citadellet är en av Europas bäst bevarade vattenfästningar. Det ni!

Som om det inte vore nog bjöds det även på lite hederlig hemslöjd.

En smula kitschigt.

När vi kände oss fullproppade med intryck och fått skavsår i öronen av alla skårrande R drog vi oss tillbaka hem. På vägen gick vi förbi Galleri Björne. De hade en tjusig skylt.

Home sweet home. Det var den fredagen det.

 

 

There are no comments on this post.

Kommentera

