Come with me to Helsinki

Detta kan knappast klassas som senaste nytt. Det var maj, jag hade precis fyllt år och vi gav oss ut på böljan den blå för att fira Lindas (!) födelsedag. Det var New York-tema på Silja Serenade.

Innan ombordsstigningen blev samtliga resenärer förevigade. Fotografen tyckte nog att jag larvade mig framför kameran. Det gjorde jag också.

Ombord fanns det massor och göra. Till exempel spel och dobbel.

Kortspel.

Dricka kiss-cider. Hihi moooget.

Tax-freeshoppa. (Hallå Annika kom nu rå!)

(Men Annika var strängt upptagen med annat.)

Ta pinsamma bilder på folk som ser ut som mumintroll.

Typ som dom här.

Till slut nådde vi fram till slutdestinationen. Helsinki! Där kollade vi in en tjusig kyrka. Det måste man nämligen göra om man är turist.

Nadja var också mycket mån om att vi skulle besöka R kioski, Finlands motsvarighet till Pressbyrån.

Där fanns smaskiga nyheter om vår busiga Gangsteri-kung. Jag köpte frimärken på finska. Det gick sådär, men butiksbiträdet (som även talade svenska) fick sig i alla fall ett gott skratt.

I Helsingfors finns det även en hel del fina hus.

Och enkla tulipaner.

Jag frågade Nadja om det fanns någon finsk specialitet att prova på. Det gjorde det! Små ströbrödsstekta fiskar i rågbröd.

Jag köpte en light-variant i Saluhallen. Små fiskar i plastmugg för 2 euro. Man åt dem hela. Stjärtfenan var absolut godast.

Omnomnom.

9 svar

    • E>

  1. Äntligen, vad jag har väntat. Jag har ju ingen koll på vad du har haft för dig. Kram

    • Ja, nu vet du vad dagens ungdom har för sig! Kramen

  2. Ja, äntligen! det här har vi väntat på! 😀 kram

    • Blev kanske inte riktigt så kvickt som jag hade tänkt, men bra att mina läsare är så himla tålmodiga. 😉

  3. Vet att jag sagt det förr, men jag älskar dina reseskildringar!

    • Du får säga det hur många gånger du vill för det är så roligt att höra 🙂

  4. Kul att du hakar på, det betyder mycket och tack snälla du 🙂

Kommentera

