Liverpool

Det är bäst att vara tråkig och inte våga prova på nya saker. Det har jag lärt mig efter att tillfälligt ha bytt pizzasort i söndags. Usch, vad jag saknade min gamla hederliga pizza med barbequesås. Jag deppade dock inte så länge för det, lite senare på kvällen blev det bio. ‘Life as we know it’ tror jag den heter, fast jag var väl ändå inte så värst intresserad av själva filmen ska jag erkänna. 😉

Jag och Annika började måndagen med en rejäl uppvärmning bestående av Beatles-klipp på YouTube. Det måste man nämligen göra om man ska vallfärda till Liverpool, Beatles hemstad.

Tågresan tog drygt en timme innan vi var framme vid Liverpool Central. Vi hade inte arbetat fram någon avancerad plan för dagen så vi lät helt enkelt de förvirrande turistskyltarna guida oss genom staden. Så småningom hamnade vi i hamnen Albert Dock. Vi ville gå på konstmuseumet där, men det var  visst stängt på måndagar.

I närheten fanns det ett Beatlesmuseum. Vi nöjde oss med ett besök i det anslutande caféet och shopen. Jag köpte ett par blå strumpor med gula u-båtar på. På caféet satt det fina Beatles-tavlor på väggarna och på toaletterna spelades det gamla hits. Jag åt jordgubbscupcake och skrev ett par vykort.

Vandrade vidare i Beatles fotspår och fick känna på lite helig mark. The Cavern Club, puben där det legendariska bandet upptäcktes en gång i tiden.

Det var verkligen som en grotta, man fick gå nedför en lång trappa för att komma dit. Där insöp vi atmosfären och drömde oss tillbaka till det ljuva 60-talet. Vi drack inte två pints. Det är bara rekvisita.

Shoppingen i Liverpool var riktigt vass. Det finns ett stort köpcenter och många roliga affärer nära till hands. Här kan man återigen snacka om helig mark. Det finns bara en som du, Classe O.

Conversen är mycket billigare här än vad de är Sverige. Halva priset med studentrabatt. Det vore ju dumt att inte utnyttja ett sådant gyllene tillfälle tyckte vi och utökade familjen med några par.

I Liverpool finns världens största anglikanska katedral. Jag har ingen aning om vad det innebär, men det var hursomhelst värt ett besök. Jag är förresten för i frågan om fler rosa neonskyltar i kyrkan. Piffigt!

Nu ska jag gå och förbereda kvällsfikat. Det ”stinker” nybakt kladdkaka i hela lägenheten just nu. Ytterst obehagligt. Till det serveras hallon, jätteblåbär och grädde. 🙂

There are no comments on this post.

Kommentera

