Äventyret

Nu är det stora blogguppehållet äntligen slut. Jag och Annika har varit på semester och utforskat Wales norra kust. Vi började vår resa tidigt igår morse då vi tog tåget till den gamla semesterorten Llandudno. Där hamnade mitt i ett hav av pensionärer som också ville åka en av världens tre kabelbanor (de andra två finns i San Fransisco och Lissabon) precis som vi.

Vi åkte upp på ett berg där det var en otrolig utsikt över bergen och havet i ca 270°. Ingen idé att ens försöka fånga den på kort. Det blir en idolbild på oss till alla våra fans istället.

Nästa stopp på resan blev Conwy. En liten mysig stad vid vattnet som är omgiven av en fin stadsmur. Där fanns bland annat Storbritanniens minsta hus att beskåda.

Det var inte stort inte. Desto större var Conwy Castle, en 1200-talsborg som vi givetvis stormade.

Natten tillbringades på ett vandrarhem i Conwy. Vi delade rum med två ensamma backpackers som hade mycket större ryggsäckar än oss. Jag gjorde mig ovän med en av dem genom att efter läggdags sopa ner ett hårspänne i ansiktet på henne från överslafen. Oops! Inte så poppis. Tidigare på kvällen gick vi till en pub i hamnen och tog en varsin halv pint. Det ska jag aldrig mer göra. En halv! HALLÅ liksom! Minimini. Det såg ju skittöntigt ut. Hej turist!

Idag tog vi bussen till Beaumaris på ön Anglesey. Där var vädret dessvärre inte alls lika strålande som det var igår så det blev till att ställa in vårt lunnefågelsafari till havs. Vi fick nöja oss med att i alla fall ha sett den här uppstoppade krabaten ett skyltfönster. 😉

I Beaumaris hittade vi ett supermysigt café. Det fanns bara fem bord där inne så det var många som fick vända och gå i dörren. Det var en särskild stämning där inne, alla som satt där var nästan helt knäpptysta. Man hörde tydligt hur klockan på väggen tickade, precis som hos mormor.

Förutom det kollade vi också in ett gammalt spooky fängelse. Fångarna som satt där hade det sannerligen inte lätt. Vattenförsörjningen drevs med hjälp av ett slags jättestort ”hamsterhjul” som fångarna fick gå i. Om de inte orkade längre återstod endast att ramla ner, klämmas fast och bli mos. Bäst man sköter sig alltså. 😉

Nu är vi hemma i Wrexham igen och sitter och vilar våra stackars converseskadade fötter. Här ska drickas te innan läggdags. 🙂

4 svar

1. Ni verkar ha haft en mysig semester. Kram

2. Hoppade upp ur sängen då det kom sms från mamma. Nytt på Bloggen. Vilka äventyrare Kram och God Natt

3. Ojoj, vilket äventyr ni varit ut på, och vilka fina blider vi får se! Börja fundera på vilken week-end som skulle passa dig, när vi ska komma och hälsa på! Längtar!!!

4. Vi reser med er i fantasin och via kartan. Go on!