Back in town

Igår landade jag i lägenheten med väldigt blandade känslor. Som tur är brukar hemlängtan växa bort ganska snabbt. Imorgon är det dags för mig att ta fram det nya bänkpappret, luktsudden och de nyvässade pennorna och bege mig till läroverket igen. Det står väl inte på förrän det är sommarlov igen. Kom ihåg var ni läste det först!

När jag kom hem stod det fullt med tomma kakburkar i skåpen. Så kan man ju inte ha det! Bakade chokladskorpor. Mmmmmmm. Perfekta till teet (och kaffet om man är lagd åt det hållet).

 

Mon Amie

Här är receptet om nån vill smaka. 🙂

  • 1 ägg
  • 1,5 dl strösocker
  • 3,5 vetemjöl
  • 0,5 dl kakao
  • 1 tsk bakpulver
  • 0,5 tsk flingsalt
  • 50 gram sötmandel
  • 100 gram 70% choklad
  • 0,5 dl olivolja
  • 2 msk kallt vatten

Sätt ugnen på 150 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och flingsalt och vänd ner det i äggsmeten. Hacka choklad och mandel grovt och rör ihop med degen. Tillsätt olivolja och vatten och arbeta ihop till en kladdig deg. Forma degen till två avlånga rullar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda längderna i ca 25 minuter, ta ut dem och sänk temperaturen på ugnen till 125 grader. Skiva rullarna på snedden i ca 1 cm tjocka skivor, lägg tillbaka dem på plåten och torka i mitten av ugnen i ca 20 min. Lås in dem i ett skåp så att din sambo inte äter upp allihop.

Chokladskorpor

Ett svar

  1. Åh vad det lät gott!!! Det måste jag prova nångång… Synd att jag är inne i en nolltollerans på sötsaker för tillfället… Men det går ju över 😉

Kommentera

