Lördagmorgon

Lördagar brukar i regel inte vara så dumma, men den här lördagen har jag beslutat mig för att lära mig hur impulsekvationen och rotationsrörelser fungerar och det känns inte helt enkelt. Jag har dock inget val för jag måste lära mig det. Dynamiktentan närmar sig.

Jag vill varna känsliga läsare för att följande text kan uppfattas som nördig och tråkig. Igår eftermiddag härdade och anlöpte jag min lilla kniv. Detta gjorde jag för att den skulle bli starkare. Vid härdningen värmdes knivstålet  upp till 840°C och hölls i den temperaturen i ca 15 min. Under den tiden har stålet hunnit austenitierats. Austenit är en fas av järn som utmärker sig genom att det kan lösa förhållandevis mycket kol. Om man hade låtit stålet svalna långsamt så hade det till slut bildats två faser istället, ferrit (rikt på järn) och perlit(rikt på kol). Men det gjorde vi inte! När knivarna togs ut ur ugnen snabbkyldes de i olja så att det istället bildades martensit, som tvingas lösa lika mycket kol som austeniten. Martensit är superhårt, dessvärre är det mycket sprött också. Det är här anlöpningen kommer in i bilden. Stålet värms på nytt upp i ugnen på ungefär 200-300°C och får befinna sig där i någon timme. Det stål som tas ut ur ugnen har blivit segare och mindre hårt på grund av att av en del av den övermättade martensitens kolatomer har diffunderat till karbider. Nu återstår finslipning, polering och etsning innan den är klar. Den är alldeles sotig just nu, men man kan redan se damaskusmönstren. : ) Nu tror jag att den här teorin har fastnat till materialtentan.

Ikväll är det Andra chansen. Håller tummarna för Scotts. : D

Petra Mello

Ett svar

  1. Oh my, jag har visst fått en knivtillverkningsexpert i bekantskapskretsen!

Kommentera

