Det gäller att smida medans järnet är varmt

Bokstavligt talat. Idag har jag provat på livet som smed. Det började bra. Vi singlade slant om vem som skulle få smida det sista damaskusbladet. Jag vann! Det var skitkul att smida. Och skitjobbigt. Fick skavsår på händerna. Orkade knappt lyfta hammaren mot slutet så jag fick som tur var lite hjälp av smeden som var med oss. Han blev riktigt imponerad av mitt knivblad, det var tydligen väldigt snyggt formgivet. Själv tyckte jag att alla såg ungefär likadana ut, men det var ju kul att det var på det viset. Nu följer en rad efterbehandlingar så att det förhoppningsvis en vacker dag ska komma att likna ett färdigt knivblad.

Damaskusblad

Min bäbis.

Vi fick prova på att gjuta i aluminium också, men det var inte alls lika spännande. Ungefär som att göra gipsfigurer på lekis. Jag göt en ängel och en flasköppnare.

Ängel

Min ängel.

3 svar

  1. men du han blev inte bara imponerad, ditt var ju det bästaste som gjorts under dagen!! Feeeeel pride!!

  2. hur gick det idag då? jag har inte sett någon uppdatering här så jag måste ju fråga 😀 Jag och annika måste medge att vi blev faktiskt avis på dig, vi vill också 😀

  3. Vad duktig du är!!!

Kommentera

